Tack för peppen och alla nytillkomna frågor - självklart är det inte för sent att ställa frågor så ös på i kommentarsfältet så ska jag svara på så många jag bara hinner under veckan! Här är några av dem som kommit in nu under veckan istället för innan: Hej! Vill bara säga att jag uppskattar verkligen bröllopstemaveckan på bloggen 😍 Och jag har sån tur att jag på min födelsedag i helgen fick din bok så nu är vi extra taggade på att komma igång med planeringen 😁 Vet inte om det är stängt för frågor men jag ställer en ändå så får vi se 🙈 Har frågat detta innan och det är verkligen en av de saker som stressar mig mest, men skulle så gärna önska lite mer tips kring det, och det gäller toastmaster. Vi har inte så många nära vänner och ingen av dem passar i den rollen och sen är det ju släkten och det känns som att det finns en risk att det inte blir så mycket partystämning om det är någon äldre släkting som får uppdraget. Så hur ska vi tänka? Kan man hyra in någon, vad är fördelarna/nackdelarna med det och ungefär hur mycket brukar sådant kosta? Alla tips är välkomna 💕 Åh vad härligt - grattis i efterskott! Att ha en "äldre släkting" är inga problem enligt min erfarenhet så länge det är en som är rätt för jobbet - som är lyhörd för vad ni vill ha för stämning och kan hjälpa till att skapa den typen av bröllop som ni önskar. Ni kan ju boka en toastmasterkonsultation och ge toastmastern för bästa tips och trix och hjälp med planeringen av körschemat och sånt som gör det där lilla extra? Annars är det att googla "moderator" och hitta någon som känns som det passar er stil och fråga om hen kan tänka sig ta sig an detta FANTASTISKA hedersuppdrag! VILKEN ÄRA att få vara toastmaster på ert bröllop säger jag bara, wow! Moderatorer kan kosta allt från 5000kr upp till 20 -30 000kr men kanske kan man hitta någon som ser det som en är och kan anpassa sig efter er budget... Ni kan ju också ha styrt upp en del i körschemat innan med små överraskningar, fixa med glowsticks eller shots eller låtlistor och liksom ha ordnat för det så toastmasterna "bara" levererar er körschema under kvällen. Men då är det ett bra tips att boka in en toastmasterkonsultation om ni vill ha det där lilla extra. LYCKA TILL! Bild från Majas och Victors bröllop från hennes blogg Uppskattar så OTROLIGT mycket att du är så givmild och delar med dig av så mycket! En kanske lite rolig fråga: Ser ofta på bilder att man har små flaskor med bubbel med ett sugrör fastknutet. Nu har jag testat detta två ggr, men drickan bara skummar över när jag sätter i sugröret?? Har använt papperssugrör, är det bättre med vanliga i plast? Haha som sagt en kanske rolig fråga, men blev bara nyfiken. Vi var så sugna på att ha detta efter vigseln, men vill inte att alla spiller på sig själva det första som händer, haha. Någon som har ett bra tips ang detta? Åh tack snälla, trodde aldrig intresset skulle vara så stort och engagerande för denna bröllopstemavecka och det är SÅ roligt att dela med mig av alla tips, önskar jag kunde vara hela Sveriges bröllopskoordinator på ett enklares sätt och finnas till för att svara och tipsa och peppa och hjälpa alla oavsett var man bor eller vilken budget man har!! <3. Detta är ju SÅ kul att du frågar för det är faktiskt precis som du säger och jag rekommenderar inte till någon att man ha små flaskor med bubbel, det blev en trend och många körde det men OJ så många som gjort som du och satt i sugröret och TJOFF så skummar det över och hamnar överallt, haha. Och dessutom är det inte så gott att dricka bubbel ur sugrör egentligen? TYPSISKT pinterestfint på bild men inte härligt i verkligheten och sånt som jag hjälper mina brudpar att vägleda genom djungeln av alla "inspirationsbilder på pinterest" som ganska ofta är fejk, en stylad fotografering eller något som bara var fint på bild men inte härlig upplevelse på själva bröllopet. Så jag hade absolut rekommenderat att man dricker ur flaskan eller serverar i fina glas istället - man kan ändå ha fina etiketter på ju. En annan grej som helt ärligt sällan är en härlig och fin upplevelse på plats men ger fina bilder är tomteblossgrejen som gång som brudparet går igenom - SUPERFINT på bild men SÅ SVÅRT att få till utan att det blir stelt, mycket väntan, mycket tråkigt för gästerna och en kul stund i 2 sekunder för brudparet men mest av allt är det för en bild. JAG REKOMMNEDERAR ATT NI GÖR SAKER FÖR UPPLEVELSEN och inte för bild på ert bröllop. Duktiga fotografer fångar allt ändå - att styla upp något man sett på en bild blir oftast hackigt och något som förstör partystämningen för gästen lite (dock upplever brudparet det härligt allt som oftast för man slipper det där långdragna instruktionsracet innan och att vänta på att alla ska tända på exakt samma sekund för bilden, så OM det känns som något ni verkligen vill ha så kör ändå - för det är ju ERT bröllop! Men tänk på att det nog inte är så där härligt för gästen och se till att bjuda på en kul överraskning för dem direkt efter - en drink ,en shot, en present, en liveartist som dyker upp så ni lyfter stämningen direkt efter...) Foto Emelie Ohlsson - ÄLSKAR denna bilden helt ärligt MEN den är ju med ett långt arrangemang där gästerna fick stå och vänta och vi som koordinator vilk trixa, fixa och preppa för de där 90 sekunderna man har på sig... Hej! Kanske för sent att fråga nu, men jag testar. Så! Min fästman är fransk. Vi vill gifta oss i Sverige men hur sjutton gör man ett tvåspråkigt bröllop? Hans föräldrar förstår inte ens engelska… Skippa tal helt? Ha svenska resp franska bord på middagen eller blanda? Vill ju inte att det ska bli tyst o stelt men inte heller vara uppdelade vi och de. Vigseln antar jag man kan köra på båda språken så det är kanske minsta problemet. Behöver din expertis och kunskap 🙂 Åh du fick ju SÅ himla många roliga och bra svar av alla andra bland kommentarerna så lyssna in dem! Jag tänker att ni ska börja med att klura på vilken stämning ni vill ha och vad som är viktigt för ER. Generellt sätt är min upplevelse att alla inte behöver förstå allt - jag har sett när vissa toastmasters översätter varenda tal och det blir oftast hackigt och liksom inte så roligt ändå utan om någon är bekväm med att hålla ett känslomässigt tal på svenska så låt hen göra det - då kan toastmastern (om det är en bra sådan som fått bra coaching :)) känna av under talet om där är EN del som vore fint eller roligt att översätta i övergången - men bara om det blir en bra övergång typ "ni fransktalande kanske märkte att alla bröt ihop och grät vid ett tillfälle under detta talet, då berättade brudens syster att XXX" eller "och får den som hörde alla svenskar skratta hysteriskt så vill jag bara säga att XXX berättade att XXX"... Annars kan man skippa den delen... Men att dra ner lite på tal och önska att vissa skriver sina tal i brev eller spelar in filmer och ger till brudparet som ni kan få se kvällen innan eller efter t ex så det inte blir 18 tal där ingen förstår något är absolut ett superbra tips. Borden - här känner ni helt klart era gäster bäst. Det ÄR ju härligt att kunna slappna av och prata sitt eget språk under middagen så det är inte helt dumt att säkra upp det MEN det blir lite uppdelat då helt klart enligt min erfarenhet för då får man aldrig till den där magiska "vi är ett - alla vi som är på det här bröllopet blir ETT tillsammans för brudparet" som det kan bli på riktigt lyckade bröllop. Men kan inte en fransman förstå engeleska så ska hen inte sitta vid ett bord där det mest pratas engelska och svenska. STORT lycka till! Vi håller på att planera vårt bröllop som kommer äga rum i juni 2022, är ju ett tag kvar men jag älskar att planera och drömma. Vi har pratat lite om hur man gör med alkohol, ska man bjuda på allt eller ej. Vi kommer vara i ett gammalt magasin så vi kommer köpa alkoholen själva antingen ta en tur till Tyskland eller köpa hemma. Är det fult att ha en bar med självkostnadspris? Vi vill inte verka snåla. Fult är det inte MEN jag vill tipsa om att börja med att göra prioriteringslista och klura på vad som är viktigt för ER i form av stämning, känsla osv. Du skriver att ni inte vill verka snåla - om allt är superbudget, ingen behöver resa och betala för boende osv för att ni valt att gifta er långt bort eller ni har kläder för 150 000kr på er men inte bjuder på baren så bör det inte verkas snålt MEN om ni lägger jättemycket pengar på annat men har betalbar så kan det uppfattas som snålt av vissa. Det är SÅ olika. Men generellt så är det skönt att slippa ta betalt för baren efteråt om man kan ordna det OM man nu är rädd för att verka snål - finns det något annat ni kan dra ner på så ni har råd? I baren så kan man köra på vatten, vin på baginbox som man häller upp i fina karaffer och burköl för då vill de flesta dansa loss och att skippa drinkar och shots gör att man får ner kostnaden rejält - och det brukar sällan hjälpa någon att få en drink eller shots efter midnatt ändå helt ärligt... Om ni köper alkohol på systembolaget i Sverige inom typ 2-3 veckor innan bröllopet och behåller kvittot så kan man lämna tillbaka allt som är oöppnat efter vilket är smart. Kanske kan ni önska er bubbel som ni sätter in i baren?