Vi kör vidare med era bröllopsfrågordenna härliga bröllopstemavecka - på söndag är det ju alla hjärtans dag och jag hoppas på att få höra om härliga frierier efter, wiii. Vi ska fira med våfflor som vi skär ut till hjärtan för äntligen gillar båda barnen det! Foto Tobias Guldstrand från Johanna och Jonas vackra bröllop Bästa tipset för utomhusvigsel och mingel? Och gärna ett inlägg om själva vigseln och hur man gör den personlig? Åh utomhusvigsel har ju verkligen blivit vanligare och vanligare till och med i vårt osäkra väder-Sverige och först off är ju såklart att alltid ha en riktigt bra reservplan för om det skulle vara dåligt väder även om de allra flesta utomhusvigslar faktiskt oftast går att genomföra om man kan tänka sig att vara lite rörlig med sin vigseltid vid de tillfällen som ett regnoväder drar förbi - då är tipset att bjuda på något gott att dricka och köra ett litet mingel och framförallt att toastmastern informerar alla om att "vi väntar ut regnet och tar ett litet glas så kör vi igång vigseln en halvtimme senare" eller så - OCH informera ert cateringbolag för tusan så att dem i köket är med på att körschemat har förflyttats så maten blir rätt planerad för när den ska vara varm och läggas upp. Det är sällan problem att skjuta på körschemat bara alla for infon. Nästa sak att tänka igenom för utomhusvigsel är "vad är FÖR dåligt väder för OSS?". För någon kanske det är lite duggregn medan för någon annan kan man tänka sig att göra det under paraplyer? För någon är det regn och blåst så det blir regn på tvären medan någon annan inte kan tänka sig en risk för en enda droppe regn. Det är olika så prata igenom hur ni tänker och vad era gränser är. Och så är det smart att informera era gäster så att de vet att det är utomhusvigsel på G, kanske kan ni tipsa om ett par extra skor om det är stående vigsel och gräs, sand eller skog som underlag så att klackarna sjunker igenom? Tänker ni köra vigsel även vid duggregn är det bra att berätta det i inbjudan så att gästerna är beredda med paraply och rätt mindset. (Eller så köper ni in paraplyera till alla gästerna, snyggt på bild också och kan även vara skönt en riktigt solig dag!) Frida och Hampus vigselplats som är fotad av Linda-Pauline Sen klurar ni på om ni vill ha stående eller sittande vigsel - kör ni stående som oftast är lite mer "avslappnat" och då kan man bjuda på något att dricka så det blir som ett mingel innan och efter som går ihop med vigseln. Alltid ett supertips om man som brudpar inte gillar att stå i centrum och man vill ha en mer relaxed feeling. Kom ihåg att ha någon bänk eller stolar längst fram för de äldre då bara... För utomhusvigsel är det viktigt att tänka igenom tekniken och ha mick till främst vigselförrättare och musiker (brudparen brukar jag generellt tycka är okej att köra utan mick för deras "ja" och löften för alla måste inte höra exakt vad som sägs om man vill ha den biten lite intimare). Och här är det även bra att kika på hur vinden brukar ligga så att den inte blåser från gästerna ut mot brudparet och bakåt för då hör dem ingenting - vinden i ryggen på vigselförrättaren istället så ljudet går ut mot gästerna. Millan och Alex vigsel på Österlen Här finns alla mina bästa tips kring utomhusvigslar i ett eget inlägg och vad det gäller mingel så är det en bred fråga, jag vet inte vad exakt du vill ha tips kring men även här är det bra ljud som når alla gästerna som gäller, förbered en bra musikmingellista med dem stämningen ni vill ha under brudskålsminglet och se till att det finns påfyllning på drycken så att ingen står med tomma glas. Ett presentbord är ALLTID bra för även om ni inte önskat er några presenter utan bidrag så kommer gästerna ofta med något som ska sättas på presentbordet och här är det trevligt med en liten tack-hälsning tillbaka. Vid minglet är det ALLTID viktigt att toastmastern informerar gästerna direkt om hur närmsta tiden kommer se ut - att få reda på om det är 20 minuters mingel eller en timmes mingel och NÄR brudparet anlände och vad som erbjuds gästerna är supersmart för att få alla att slappna av och njuta på bästa sätt. Får man veta av toastmasters att det finns presentbord, en gästbok, ett fotobås man gärna får svänga förbi men även att brudparet anländer om ungefär 10 minuter och då kommer vi få tillfälle att mingla med dem och fotas och kramas och umgås i ungefär ytterligare 45 minuter innan man bjuds in till middagen så vet man som gäst hur man ska tänka med WC-besök och annat. Så informera informera informera. Foto Sandra Williamsson Och hur man gör vigseln personlig då? Det kan man göra på många olika sätt, först ut är att investera tid med er vigselförrättare så att vigselsamtalet ni har inför vigseln blir så genuint och bra som möjligt för detta lägger grunden till vigseltalet som prästen eller vigselförrättaren håller i slutet av vigseln och det kan bli lååångt ibland - då vill ni att det handlar om er och rätt grejer och det vet ju vigselförrättaren bara om ni investerat tiden med dem. Många -alldeles för många nu för tiden lägger väldigt lite tid till att tänka ut vigseln nu när bröllopsfesten och allt "eventigt" runtomkring blivit sånt stort fokus och jag får ofta påminna brudpar att lägga in effort i vilka psalmer de vill ha och valet av bibelord och texter eller dikter om det är en borglig vigsel. För man förstår ju inte det innan man själv gift sig men ALLA säger efter bröllopet att vigseln var något av det mäktigaste och det är ju inte så konstigt för det är ju då ni säger ja till varandra och ingår äktenskapet - det är ju det hela dagen och bröllopet handlar om och därför alla samlats runtomkring er. Inte för att festa - utan för att vara med er och fira er kärlek och finnas där för er när ni säger ja. Så lägg tid på val av ingångsmusik, musiker, solister, texter och textläsning (be gärna en tärna eller bestman eller mor eller vän läsa något) era löften till varandra och utgångsmusiken. Det är allt det som gör det personligt. Foto Sandra Wiliamsson Ni kan skriva egna löften till varandra, detta kan man ju göra på både borglig och kyrklig vigsel och det enda viktiga tipset där är att stämma av lite hur långa vigsellöften ni tänkt er så inte en läser en roman på 3 A4 sidor och den andra säger 2 meningar, haha. Vill ni inte skriva egna löften kan ni istället hålla tal till varandra men det lämpar sig mer vid borgliga vigslar där man själv designar sin vigsel och behöver lite mer egna val av texter för att skapa ceremonin. Gillar man inte dikter kan man läsa upp stycken ur er favoritkärlekslåt eller liknande. Att överraska sin partner med en låt av musikerna eller hylla era föräldrar under vigseln eller gå fram och räcka över en blomma till era mammor på vägen fram kan vara personliga små mysiga detaljer att lägga till. Hur ska man tänka kring musikval i kyrkan och på minglet efter kyrkan? Välj personliga val och livemusik har ju oftast något extra magiskt över sig... Lyssna igenom och välj verkligen psalmaer aktivt som jag skrev ovan - ni kommer ha minne till de psalmerna för resten av livet så lägg tid på valen av musiken i kyrkan och där man kan köra på med lite upptempo och kanske spela upp istället för ha live - tänk dock på att man inte får spela från spotify i kyrkor utan man ska ha köpt ner låten och äga den - och provspela alltid tekniken innan och fråga kyrkan vad de har för möjlighet, vissa har fortfarande CD-spelare och den där lilla störiga mellansladden man behöver till iphone är bra att ha med på checklistan. Och som jag skrev ovan om musik på minglet så se till att ha gjort en låtlista på den stämningen ni vill ha - detta är tipset för hela bröllopet helt klart! Att ha olika listor för olika tillfällen beroende på vilken stämning ni vill ha. Foto Tobias Guldstrand Kan du ge tips på små element man kan lägga till under bröllopet som förhöjer upplevelsen? Ja men se här - de här hängarna vi hängde på alla hotelldörrarna på ett av mina bröllop för något år sedan var en liten detalj och när de hängde vi upp samtidigt som vi satte in härliga kitt med allt från godis till vätskeersättning osv på rummet med en liten blomma samtidigt som gästerna var ute på fredagens för-middag med en båt på räkfrossa. Så det blev en bonusöverraskning när de kom tillbaka sent på kvällen istället för att det fanns där från start. Och på ett annat bröllop så fick man ett glas bubbel eller en öl med brudparets bild och monogram i handen när man checkade in - ett härligt alternativ till att det står på rummet för gästerna fick lite mingelfeeling redan vid incheckningen. Foto Tobias Guldstrand Detta tipset var härligt också - att ha doftljus i kittet. Hur som, på bröllopet är MUSIKEN stor del men det har vi ju redan pratat om, jag älskar att ha DJ under middagen om budgeten finns för att sätta stämningen och att ha allt från små presenter på stolarna, shotsbrickor som kommer in eller en glass som mellanrätt kan göra det där lilla extra. Omtanke för gästerna helt enkelt. Att servera bröllopstårtan ute under bar himmel med marschaller och eldar istället för inomhus om borden ska röjas till dans eller ha fotobås gästen får med sig en bild hem är också fina detaljer. Men mest krut ska ni lägga på att peppa era toastmasters så de gör ett bra jobb för att sätta stämningen, och appråpå det så kom det en annan fråga: Hur undviker man låg stämning på festen? Och hur får man en avslappnad känsla, vi vill ha avslappnat mingel och bröllopsfest... Låg stämning på festen har man inte om man har bra gäster - redan innan bröllopet är det bra att sprida till alla som ska närvara vilken stämning ni är ute efter så att de anstränger sig för att leverera den stämningen såklart. Sen som jag nämnde ovan så är det ju toasmasters och musiken som sätter stämningen - detta är ALLT så kom ihåg att berätta tydligt för toastmasters vad ni vill ha för typ av känsla och stämning under minglet, middagen och festen. Och förbered musiklistor som sätter den stämningen - redan när man bjuder in till middagen så dundra på den typen av musik som ni vill ha som känsla i starten. Den avslappande känslan har jag nämnt ovan och i tidigare inlägg - musik i rätt stämning, INFORMATION från toastmasters om vad som kommer ske och hur långt minglet är och små härliga grejer att göra som fotobås, beerpong eller proceccopong eller kanske KUBB eller dart för en härlig "sommarfest" känsla. Foto Maria Broström Hur får vi tag på härlig underhållning? Vill att det ska kännas personligt :). Fråga runt i bröllopsgrupperna på facebook och beskriv vilken känsla ni vill ha. Är det en trubadur, liveband, DJ med saxofonist som här SaxOnTheBeat som är briljanta eller vad gillar NI - det är då det blir personligt helt enkelt. Och lägg tid på att ta ett telefonmöte med dem ni bokar för att förmedla känslan ni vill åt och ge dem lite fria händer på att sätta den stämningen ni vill åt.