Åhhh vad kul med så många frågor, och SVÅRA frågor!! Jag svarar ju som vanligt i aaalldeles för långa romaner så vi får dela upp alla frågor och svar i många inlägg de närmsta veckorna tror jag men det blir ju toppen att ni får läsa när jag är inne i bubblan med Mr Mini... Men jag tänkte att vi kör några frågor och svar om eget företagande och bröllop redan nu, vad sägs om det? Har ni fler frågor så ställ dem gärna i detta inlägget - vi kör frågestund ända till tisdag tänkte jag! Fråga: ”Hej! Jag undrar hur du får energi/vart du fått din envishet? Jag tänker att det krävs en del sånt för att driva företag och inte minst att få till en graviditet. Vad är din favorithobby om du är hemma själv en dag? Vad är ditt bästa relationstips? Stor kram och heja heja sista biten nu!! /Susanne” Vilken bra fråga! Jag vet faktiskt inte riktigt var den kommer ifrån men jag är uppfostrad av väldigt kloka föräldrar som jobbat hårt för att nå dit de är idag och de har alltid inspirerat mig. Från att jag var väldigt liten tyckte jag det var superintressant att följa med både mamma och pappa på jobbet och leka ”jobb” och hjälpa till. Sen har jag fått ta mycket skit i mina dar och det har gett mig skinn på näsan tror jag. Oj favorithobby hemma, det är nog faktiskt att vila på soffan framför ett avsnitt Vänner eller nått, haha. Annars gillar jag ju att fixa och piffa här hemma, göra granola så vi kan ha lyxfrukostar och köpa snittblommor och binda – göra mys som jag kallar det. Absolut bästa relationstipset är nog att man ska teama upp sig med sin partner från start, jag och Rickard ser oss alltid som ett gemensamt team och fokuserar på hur vi kan få teamet att må ännu bättre, ha det ännu bättre och trivas ännu bättre. Vårt mål är att göra varandra lyckliga och stärka varandra, vi har aldrig varit ”emot” varandra i något och det är viktigt. Vi utvecklas tillsammans. Fråga: "Jag är nyfiken på om du haft något brudpar som inte blivit nöjd med din hjälp eller om du fått säga nej till något brudpar för att det inte "klickat"? /Becka" Nej faktiskt inte, däremot har jag haft brudpar som tyckt att mina tjänster är för dyra eller vars livsöden förändrats under tiden vi planerat bröllopet så de har fått skjuta på såväl bröllopet som mina tjänster – det är inte helt ovanligt. Men av alla ”mina” brudpar har jag supernöjda kunder vilket jag är glad för såklart! Alla bröllop och brudpar är så olika men varenda ett ligger mig varmt om hjärtat ändå…. Fråga: ”Inser att jag kanske är för sent ute för att ställa min fråga, men jag som också är egenföretagare skulle gärna vilja veta dina bästa tips / hur du tänker kring att jobba hemifrån? Har du några bra knep för att hålla fokus / få gjort rätt saker / INTE tömma diskmaskinen och städa osv. Också nyfiken på hur du planerar din arbetsvecka? Ha en fantastiskt helg, snaaaart är han här! /Anna” Det där är ju så himla individuellt och jag har insett att jag har tokigt bra disciplin och är van att jobba hemifrån men att många andra har svårt med det för jag får denna frågan rätt ofta och i mitt huvud är det så självklart så jag har lite svårt att svara. Jag trivs bättre med att jobba hemifrån och tror faktiskt jag skulle få mindre gjort om jag traskade iväg till ett kontor 8-17 varje dag, i mitt jobb måste man ju vara kreativ ibland och då behöver inspirationen vara på plats. Det kanske den inte är just när jag sitter på det där kontoret 8h om dagen men för mig så måste inte mina arbetstimmar ligga så, ibland jobbar jag jättemycket på morgonen och tar en paus mitt på dagen och ibland börjar jag inte jobba förrän 11 för innan dess var jag tung i huvudet och ville rensa undan köket. Det är okej för mig, jag FÅR tömma diskmaskinen och gå ut på powerwalk istället om det gör att jag jobbar effektivare när jag väl jobbar. Jag tror att man måste ta bort alla tankar om hur man ”borde” sköta sitt jobb när man är entreprenör och framförallt om man jobbar hemma som egenföretagare, vi har ju inga regler och vi behöver inte anpassa oss efter hur alla andra jobbar. Rita upp dina egna regler istället! Så mitt bästa tips hade nog varit att du sätter dig ner och funderar på hur just DU jobbar bäst. När är du som mest på G och får undan saker. (I mitt fall är det ofast sent på eftermiddagen/ tidig kväll men jag vet att min syster t ex gör sitt bästa arbete vid 07 på morgonen när jag ligger och sover och efter fyra stänger hennes hjärna av. Alltså skulle hon och jag inte kunna jobba efter samma regler!). Fundera också på om du jobbar bättre i längre pass (3h åt gången och sen WC/toa/slänga soporna/ äta lunch paus?) eller om det är bättre att köra så det ryker i 30 minuter och sen ta kortare pauser för att fixa med annat. Det är jätteolika. Sist men inte minst, gör listor listor listor. Lägg upp plan för vad du ska få gjort under veckan, dela sedan upp det per dag och om du trivs bäst med superscheman så dela till och med in det på vad du ska få gjort per arbetspass under en dag. Jag brukar ha en stor lista där det står vad jag ska få gjort denna veckan och så delar jag in den per dag på söndagskvällen eller måndagmorgonen och det som inte är lika akut sätter jag på ”next week” så kan man göra det om man får feeling eller så låter man det stå. Och jag trivs bäst med att skriva upp ALLT, stort som litet för jag älskar att stryka saker… Så glöm inte ”svara på mailen”, ”ringa banken”, ”hämta paket”, ”skriva offert”, ”posta offert” osv – stort som smått. Tusen tack för frågorna, så kul att ha en tvåvägskommunkation med er läsare, fortsätt gärna fråga och kommentera - jag brukar försöka svara på varenda en i kommentarsfältet också!! Nu ska jag möta upp Isabella och underverket Sally för lunch i Vasaparken....