Jag får så många mail med frågor kring praktikplatser, jobb och framförallt om jag kan ge tips och råd på hur man blir bröllopskoordinator eller liknande i eventbranschen. Bland annat mailade en läsare, Kajsa, mig med 7 frågor som hon fått i uppgift att ställa till den personen som har hennes drömjobb och jag tänkte att även ni får ta del av hennes frågor och mina svar: Fråga 1: När kom du på att du var intresserad av att jobba med event? Det växte fram, jag kommer från lilla Eslöv mitt i Skåne och där kan jag väl inte säga att man visste vad varken event eller festfixare var när jag var ung så det var egentligen först när jag flyttade upp till Stockholm 2008 och började jobba närmre eventbranschen som jag förstod vilken marknad det var och att det skulle sitta som handen i handsken för mig! Bild på mig från typ 2003 eller 2004 tror jag som Lisa Wikstrand tog Fråga 2: Vilket var ditt första steg till att börja jobba inom eventbranschen? Jag utbildade mig som affärsinriktad projektledare på IHM och jobbade först några år på olika ställen som kanske inte är direkt connected till eventbranschen men där jag samlade på mig erfarenhet och lärde mig en del. Jag jobbade som marknadsassistent, marknadsförare, säljkoordinator och projektledare innan jag tog steget och klev in på riktiga eventmarknaden. När jag jobbade som säljkoordinator var det iofs för en avdelning som sysslade med event-sälj och jag försökte jobba nära marknad för att lära mig mer om den avdelningen och branschen och där fick jag vara med och se hur olika marknadskampanjer byggdes upp – och ibland med hjälp av event. Jag fick även vara med eventavdelningen som gjorde interna event (fester osv) och hjälpa till där. (Detta gjorde jag dock utöver mina ordinarie uppgifter för att det var kul och för att jag lärde mig så de övertidstimmarna jobbade jag gratis för att lära!) Bild på mig från 2009 från telecombolaget jag jobbade på som säljkoordinator innan jag startade eget Fråga 3: Vad är det bästa med ditt yrke? Att ingen dag är den andra lik! Jag älskar att kunna varva att jobba med admin hemma i lugn och ro, lära mig bokföring och ekonomisystemet efter hand även om det inte är min styrka och stå ute på event och bröllop och jobba häcken av mig. Eller utbilda mina anställda- ja att det innebär så mycket olika saker varje dag helt enkelt! Fråga 4: Vad hade du gjort om du inte jobbat med bröllop och event, som du gör idag? Jag tror jag hade jobbat på något hotell som receptionsansvarig eller kanske konferens och eventansvarig. Det är något med hotell som alltid lockat mig och jag får väl erkänna att det är en liten tanke som fortfarande ligger kvar och växer… Eller så hade jag nog jobbat inom sälj, varit säljchef på något ungt företag. Jag och ett gäng av mina underbara anställda när jag körde säljkampanj 2012 för en tidning. Fråga 5: Vad skulle ditt tips till mig kunna vara, om jag vill gå från en examen i marknadsföring in i bröllops- och eventbranschen? Jag har märkt att det är ganska svårt att få praktik eller jobb inom branschen, har redan pratat med en del olika företag. Ja det är tyvärr svårt då få anställer just inom bröllop och event, det är hårt gratisjobb som ligger bakom chansen till ett jobb för de flesta – och även för mig. Jag hade nog tipsat dig om att lägga ribban lite ”lägre” på karrirärsstegen och jobba dig uppåt på t ex en restaurang eller ett hotell/ herrgård/ slott som gör en del konferenser, fester och bröllop. Där får man jobba som bokningsansvarig eller i receptionen eller till och med som servitris för att ta sig in men via den vägen lär mig sig ALLT och får vara med på fler bröllop än någon annan. Så hade jag gjort om jag skulle starta idag! Fråga 6: Jag vet att anlita en bröllopskoordinator inte är särskilt vanligt i Sverige än, hur tog du dig fram på marknaden? Hur gjorde du dig "känd" på marknaden? Det blir vanligare och vanligare för varje år och jag tror fler och fler skulle vilja ha hjälpen för man vet inte riktigt var man ska börja när det väl är dags att planera sitt bröllop. Däremot tror många att det är så ofantligt dyrt och det behöver det ju inte vara – mina vanligaste kunder är faktiskt de som har en medel-budget och absolut inte rika storslagna bröllop. Sen är vi inte så vana vid att köpa tjänster i Sverige så därför ser vi oftast en sådan här tjänst där man betalar mig per timme som konsult för ”dyrt” utan att tänka på allt jobb och alla skatter som ingår i det priset. (I mitt pris som jag tar ut till kund så ska jag ju sedan betala 25% moms och en massa skatt så det är max hälften som faktiskt ÄR konsultarvode – men det vet inte gemeneman i Sverige). Jag hoppas vi blir vanare vid att köpa tjänster men även att momsen sänks på våra typer att tjänster, 25% är enormt mycket för en liten företagare inom bröllopsbranschen. Jag har sett till att jobba en del gratis för att hjälpa branschen att växa, jag har jobbat hårt för att driva nya projekt (podden, bröllopsserien i Nyhetsmorgon, ringde själv SVT för att säga att de behövde mig som bröllopskoordinator i deras sändning, kontaktat tidningar osv osv osv) för att se till att synas. All PR har jag arbetat fram själv och det är värt mycket! Fråga 7: Hur gick du tillväga med startkapital för ditt företag? Jag jobbade och sparade undan pengar under flera år. Redan när jag var 20 år och jobbade som säljare så började jag spara undan pengar istället för att åka till Thailand och festa i 2 månader som mina kollegor – det är hemligheten till startkapitalet! Hålla hårt i pengarna och spara, spara, spara. Det finns inga genvägar. Tack för bra frågor Kajsa! Sen kom det in några frågor kring detta på senaste frågestunden också och jag får nog 5-10 personliga mail i veckan från personer som drömmer om att jobba som bröllopskoordinator och vill ha tips och råd längst vägen eller som vill jobba för mig eller bara bjuda mig på kaffe och få lite hjälp på vägen och jag önskar SÅ att jag hann sitta ner med er, varenda en, men för tillfället finns inte tiden så därför samlar jag svaren här och hoppas att ni får en kick i baken. Alla förtjänar att jobba med det man drömmer om! "Vad skulle du säga är de viktigaste personliga egenskaperna man bör ha för att lyckas som bröllopskoordinator?" Att man är ordningsam, social, bra förhandlare, kreativ, en doer som inte är rädd för att ta i och göra skitgöra och tunga lyft, och kan ha flera bollar i luften samtidigt utan att det märks på en så man blir stressad. Många tror att det är bra att man är pysslig och gillar fina dukningar men det är typ 1% av jobbet om jag ska vara ärlig. Projektledaregenskaper är det viktigaste helt enkelt och därför brukar jag rekommendera alla som frågor mig om tips på hur man ska bli bröllopskoordinator att börja med att plugga projektledning samt praktisera på någon herrgård som har bröllop varje helg där man kanske jobbar som servitris för att lära sig hur det funkar i processen helt enkelt. "Hur gör man för att komma till skott, att förverkliga sin dröm om att bli bröllopskordinator? Ska man börja med utbildning eller hur börjar man?" Jag brukar som sagt rekommendera att man börjar med att få erfarenhet inom bröllop innan man utbildar sig vidare och funderar på om man verkligen vill jobba med det. Det finns få som anställer bröllopskoordinatorer i Sverige så man måste dessutom fundera på om man är entreprenör och kan klara av att driva eget bolag och skapa sina egna affärsmöjligheter. Det handlar ju även om sälj, att sälja in sig själv och jaga kunder, försöka marknadsföra sig, lära sig sitta i förhandlingar med olika leverantörer och organisera allt i listor och checklistor. Så: 1. Praktisera/ jobba som servitris eller liknande på en herrgård som har bröllop varje helg och fråga om du får hänga på deras hovmästare eller den som är ansvarig för bröllopet för att lära dig allt om alla detaljer runtomkring. Var inte rädd för gratisjobb eller jobba över för att nyfiket lära dig mer. 2. Läs på om entreprenörskap och att driva eget, det är yyyyyytterst får bröllopskoordinatorer som är anställda någonstans i Sverige och de som är det jobbar oftast även som t ex hovmästare så det är bra att ha jobbat i restaurangbranschen, dels för erfarenheten och dels för att veta om man gillar den typen av jobb. Boka in dig hos t ex Nyföretagarcentrum eller liknande i din stan för att bolla affärsidé och lära dig vad som behöver göras för att driva bolag. 3. Utbilda dig inom projektledning, det finns kurser och det finns hela utbildningar där man tar examen. Där får du alla verktyg du kan tänkas behöva för detta yrket. 4. Du kan sedan certifiera dig via BRAK vilket ger en trygghet för dina kunder att du har koll på allt som behöver göras, du tar dig an den viktigaste dagen i dina kunders liv och man får ingen andra chans så det gäller att vara 110% på sin sak och att man klarar av att leverera allt och lite till innan man tar sig an sin första kund. 5. Hör runt bland vänner om någon i deras bekantskapskrets ska gifta sig och fråga om du får göra deras bröllop gratis. Många gör iaf 3 bröllop gratis för att få erfarenheten och referenser till hemsidan och här är det viktigt att man inte gör sitt eget eller sina vänners bröllop för det är inte samma sak som att jobba med kunder du inte känner. Så bekantas bekanta är perfekt! 6. Dags att slänga upp en hemsida och sprida ordet att du är på marknaden och är bröllopskoordinator. Tuta och kör, och när det är tufft så påminner du dig själv att detta är din dröm och det är därför du kämpar på. Du vågade satsa och det är otroligt häftigt! Jag hejar på dig! "Hur kommer det sig att du blev bröllopskordinator? Finns det många som jobbar som det eller är det en relativt liten industri?" Jag berättade en del om det i förra frågestundsinlägget och även ovan, jag var på väg att starta eventbolag och kom över en artikel om en bröllopskoordinator och tyckte även det lät som ett spännande jobb att lyfta in i mitt bolag. Det är en lite industri och en tuff bransch då privatpersoner inte är vana att betala för denna typ av tjänster. Otroligt många drömmer om att jobba som bröllopskoordinator och mååånga gör det på hobbybasis men det är ett fåtal i Sverige som jobbar med det på heltid och det är viktigt att ta jobbet på största allvar och se till att man utbildat sig och är professionell. Alla kan lägga upp en snygg hemsida med fina bilder idag och få det att se ut som att man kan jobbet men man ska ha respekt för att man lovar ett förälskat par att man kan vårda och hantera den viktigaste dagen i deras liv, man hanterar deras pengar - en budget på kanske 100 000 - 200 000kr som de sparat ihop och är det mesta de kommer lägga på något i hela sitt liv. Det är en allvarlig uppgift och inget man tar sig an för att man tycker det verklar lite kul och spännande - var källkritisk helt enkelt. Vad är det bästa med ditt jobb? Och vad är det bästa tipset till ett brudpar, oavsett önskemål, budget m.m.? Att man får skapa någons drömdag och överträffa deras förväntnignar, den bästa stunden under en hel bröllopsplanering är precis innan brudparet går in i kyrkan och jag får påminna dem om det sista (ta ett djupt andetag, det är era vänner och släkt som sitter där inne så det är inget att vara nervös för, passa på att titta på dem som samlats för er här idag och stå på båda benen med jämn vikt. Och njut.), eller när brudparet ska sätta sig tills bords och får se festlokalen helt klar för första gången. De är helt lyriska då och då vet man varför man fajtats med en leverantör eller jobbat 18 timmar i sträck utan kisspaus. Det är för den sekundens lycka. Mitt bästa tips till ALLA brudpar är att lägga en budget, oavsett om du har 20 000kr eller 1 miljon att lägga på ditt bröllop. Jag vill att alla gör en budget så man vet vad man prioirterar att lägga pengarna på. Och sen är bästa tipset att be om hjälp och lägga ansvaret på olika människor på er stora dag så att ni själva kan slappna av och njuta. Lyssna in på Vardagsfesten för massor med tips.