Amen visst har jag varit nyfiken på Bloggskolan ett tag och i höstas när jag startade min företagsblogg Great Weddings Blogg så kände jag att jag borde lägga upp någon strategi för att den ska bli riktigt bra men sen kom en massa saker emellan och ja, nu är jag här. Den här bloggen, Unga Fru Kajson (tidigare Fröken Kajson) startades 2008 och var egentligen en liten resedagboksidé inför min flytt till Stockholm. Jag tänkte skriva lite vad jag gör på dagarna så att mamma och pappa och farfar höll koll på vad jag hittade på här borta i storstaden de där 1-2 åren vi skulle bo här. Ja, nu har vi ju bott här i 5 (!) år istället och läsarkretsen har växt något men principen av bloggen råkar visst vara densamma, min vardag i huvudstaden. Men ingen strategi. Därför blev jag så hiiiimla glad att jag nu har fått äran och möjligheten att gå bloggskolan en månad för att hjälpa gänget bakom detta fantastiska projekt att utvärdera deras skola. Nu jäklar ska här struktureras upp bloggar! Spännande... Bloggskolan har utvecklats tack vare ekonomiskt stöd från Innovationsrådet och Almi Företagspartners projekt Entreprenörcentrum i Västerbotten. Genom 90 sidor och 10 filmer guidas läsarna av internetforskaren Annakarin Nyberg och grundarna till två av Sveriges största bloggar Underbara Clara och Trendenser. Syftet med kursen är att hjälpa bloggare att utveckla genomtänkta och hållbara bloggstrategier. Det låter väl smart? Så här stod det i deras press release Intresset för bloggande är stort i Sverige och bloggande som fenomen är omdiskuterat. I media lyfts ofta kritiska röster som pekar på risker med smygreklam, integritetsproblematik och bristen på bra förebilder. Samtidigt har bloggande öppnat upp för en helt ny typ av digitalt entreprenörskap. Idag finns flertalet intressanta exempel att lyfta fram som visar kvinnor som har professionaliserat en hobby, och som försörjer både sig själva och sina familjer genom företagande med basen i sociala medier. Bloggande är dock ännu ett relativt nytt fenomen och på många sätt ännu i sin linda. Det innebär i sin tur att behovet att dela med sig av kunskap och erfarenhet är stort. - Att blogga kan vara ett bra sätt att uttrycka sig själv på, bygga relationer, fördjupa intressen eller kanske driva sitt företag med hjälp av. Samtidigt finns det mycket man behöver tänka igenom eftersom den teknik man använder har möjlighet att sprida budskap både långt och snabbt! Vi föreläser idag om sociala medier och företagande och ser att det finns ett stort behov av att diskutera detta, menar Annakarin Nyberg som är en av grundarna och till vardags forskare i informatik vid Umeå universitet. Genom att dela med sig av sina kunskaper vill grundarna bidra till att skapa mer hållbara bloggstrategier. Exempelvis ger kursen stöd för att tänka igenom var gränsen mellan det personliga och privata går, eller hur man går tillväga för att blogga lagligt. I Bloggskolan diskuteras vikten av att sätta sig in i den lagstiftning som råder, eftersom såväl seriösa som oseriösa erbjudanden från företag hör till bloggares vardag. - Jag kontaktas dagligen av företag som vill att jag ska göra reklam och inte så sällan vill de att jag ska marknadsföra dem i smyg! Men jag är mycket noga med att följa marknadsföringslagen. Inte minst för att värna om relationerna till mina läsare och inte förleda dem, menar bloggaren Clara Lidström, professionell bloggare, journalist och fotograf. Även om trion idag föreläser runt om i landet, visade det sig svårt att nå ut till alla dem som hörde av sig med frågor. Lösningen blev en webbaserad kurs som integrerar levande diskussioner genom filmer, i en textbaserad kurs. I Bloggskolan guidas läsarna stegvis i vad man bör tänka på om man vill starta en ny blogg, alternativt hur man kan bygga upp en redan befintlig till ett mer framgångsrikt koncept. En idé som belönades med 50 000 kr från Innovationsrådet och Almi Företagspartners projekt Entreprenörcentrum i Västerbotten. - Vi saknade en bra kurs i proffsbloggande och företagande, så vi skapade en egen. I Bloggskolan lär vi dem som kanske inte har samma kunskap om marknadsföringslagen, företagande och skattelagstiftning hur man ska gå tillväga för att utveckla sin blogg mot ett seriöst företagande på nätet, säger Frida Ramstedt, civilekonom och inredningsbloggare på Trendenser.se Clara Lidström driver idag Sveriges åttonde största privata blogg, livsstilsbloggen Underbara Clara. Frida Ramstedt är en av de äldsta och största inom sin genre design och inredning. Annakarin Nyberg är internetforskare, föreläsare och författare till den nyligen lanserade boken Digitalt entreprenörskap (Studentlitteratur 2012) som visar på professionaliseringen av en fördomsfylld blogghobby bland kvinnor. Jag loggar in på bloggskolan för första gången i eftermiddag och det ska bli precis hur spännande som helst! Unga Fru Kajson