<div>Efter helgens fantastiska bröllop så måste jag få tipsa om ett par grejer som gjorde den där bröllopsdagen lite extra fantastisk för er som vill ha lite roliga "out of the box" tips. Det är ju lite av mina favorittips kring bröllop nämligen - att hjälpa till att få er att VÅGA göra så som ni vill. Jag satt förresten vid ett bord där det var ett par som skulle gifta sig senare i sommar så bruden frågade efter klassiska stalltips kring do´s and dont´s" och där hoppade ur några små tips ur min mun i farten så de får ni också ta del av såklart - here we go!</div> <div> </div> <div><strong>Avslappnad utomhusvigsel</strong></div> <div>Att musik hjälper till att sätta tonen och stämningen för bröllop är en självklarthet men många glömmer att man kan ha musik precis överallt och ändra stämningen med hjälp av olika musiklistor. Vill ni ha en avslappnad utomhusvigsel brukar jag rekommendera att man har musik redan när gästerna anländer, då slipper man det där tysta och stela som många tycker känns jobbigt och får till ett litet mingel istället - ska ni ha livemusik under vigseln kan de spela redan innan och vill ni få till en ännu mer aslappnad stämning bjuder ni på något att dricka som man gästerna kan ha under vigseln som gärna får vara stående. Nu i helgen var det så härlig stämning så att alla 100 gäster fullkomligt tjöt, applåderade och vrålade när brudpare anlände insladdandes i en röd porsche en bit längre ner på fälten och kom gående mot oss, snacka om härlig stämning direkt. Brudparet highfiveade och cermonin var den mest avslappnade, kärleksfulla jag varit med om på länge - som grand finale sköts confettibomber till slutlåten innan kramkalaset började och musikerna fortsatte spela under tiden. Små enkla medel. <em>(För er som VERKLIGEN vill ha det avslappnat och inte gillar att all "iittar" på er kan ni dessutom vara med under minglet direkt så slipper ni "göra entré")</em></div> <div> </div> <div> <div> </div> <div><em>Foto Lisa Wikstrand</em> </div> </div> <div> </div> <div><strong>Musik</strong></div> <div>Och på tal om musiken - på helgens bröllop var det ett litet akustiskt liveband som flyttade sig mellan vigseln till fördrinken/brudskålen där de spelade och sedan fortsatte de in i festlokalen och spelade in oss där. Här kommer det mest fantastiska - de var sedan med HELA KVÄLLEN och spelade utomhus vid varje mingelpaus och inomhus vid varje ny sittning vilket bidrog till en makalös stämning, deras grande finale var att de slängde ut mattor framför sig utomhus där de spelade brudparet första dans och fortsatte sedan en halvtimme så att dansgolvet öste till deras livemusik utomhus innan vi gick in till DJ och nattklubbsdansgolvet. BRILJANT att låta musiken leda festen på detta sättet.</div> <div> </div> <div><strong>Food familystyle och vinflaskan på bordet</strong></div> <div>Det trendigaste men också ganska praktiska sättet att servera bröllopsmiddagen på just nu är "family style" - att man alltså serverar middagen i små skålar på varje bord så att gästerna får plocka vad de gillar och skicka runt skålarna och det är ett hett alternativ mellan den klassiska 3-rättermsmiddagen och den annars kostnadseffektiva buffén. Det perfekta mellantinget när mna vill få till en avslappnad stämnign runt borden <em>(och på tal om bord- runda bord är ju fantastiskt när man vill få alla att kunna prata med varandra och få dynamik i rummet för gästerna)</em>. I helgen serverades det bubbel till förrätten och sedan fick man välja dryck till varmrätten som serveringspersonalen hällde men därefter ställde de ner en flaska rött och en flaska vitt på bordet - en enkel grej som gör att gästerna också slappnar av lite mer och känner sig hemma. Cheers!</div> <div> </div> <div> <div> </div> <div><em>Foto Dayfotografi</em></div> </div> <div> </div> <div><strong>Valet av toastmaster och önskemål om stämning för kvällen</strong></div> <div>Valet av toastmasters och toastmadames är ju otroligt viktigt om ni vill få till en viss stämmning på ert bröllop och här kommer nästa tips - VÅGA prata med er toastmaster om era önskemål om hur kvällen ska bli, vill ni ha all in partystämning och att folk ska stå på stolarna och dansa redan vid förrätten? Eller är det tvätom, att ni är har så partyglada vänner så ni är rädda att det ska gå lite överstyr och därmed vill ha hjälp att bromsa in och servera lagom med alkohol och festdrag? Vill ni att folk ska kunna komma och prata med er under middagen eller vill ni kanske till och med flyttas runt till olika gäster? DET gjorde ju helgens toastmaster briljant - de hade genom ett kul tema möjligheten att flytta brudparet från sitt runda honnörsbord till några andra bord <em>(tillsammans såklart)</em> ett par gånger under middagen och det passade dem perfekt, otraditionellt - ja men för det brudparet som tycker det är kul och inte varken vill eller "behöver" sitta vid sina föäldrar hela kvällen är detta supersmart. Våga beställa en viss stämning till kvällen av era toastmaster.</div> <div> </div> <div> </div> <div> <div> </div> <div><em>Foto Sandra Williamsson</em></div> <div> </div> <div> </div> <div><strong>3 stalltips i farten:</strong></div> <div>- Kom ihåg att smita på WC innan ni klär på er inför första gången ni ska ses - smit även på WC innan vigseln och även precis innan ni ska sätta er till bords, be gärna någon tärna eller mamma påminna er vid dessa tre tillfällen.</div> <div> </div> <div>- Ofta är man lite (eller mycket) nervös på förmiddagen och har svårt att äta något, tänk på vad du klarar av att äta när du mår illa och se till att ha det nära till hands hela dagen. <em>(För vissa är det drichkyoghurt och för andra en ostmacka - likaså med lunchen.. Beställ det du brukar kunna äta när du varit riktigt nervös inför en tenta eller liknande eller efter att du varit sjuk eller bakis, haha. För vissa är det en pizza och för andra en sallad.) </em>Kom ihåg att dricka vatten, se till att det finns alvedon i tärnans väska och be någon fixa en liten picknickkorg till brudbilen för efter vigseln är mina brudpar alltid hungriga och törstiga - då släpper allt och magen kurrar. Så lite bubbel, vatten och något enkelt att äta som inte kladdar eller ger fläckar - drickyohurt eller en enkel macka brukar vara smart.</div> <div> </div> <div>- Planera in med toastmasters så ni hinner smita ut i solnedgången och fånga några bilder när ljuset är som bäst, det behöver inte vara lång tid men både ni och fotografen kommer älska dessa bilderna bäst efteråt - och så får ni ett tillfälle att vara lite ensamma och pussas mitt i alllt och det är aldrig fel.</div> <div> </div> <div> </div> <div> </div> <div>Slutligen - kom ihåg att njuta och vara i nuet så mycket ni bara kan!</div> <div> </div> <div> </div> <div> </div> </div>