<div>Idag ska jag iväg på mötesdag med ett av mina brudpar som gifter sig i sommar och vi planerar bland annat en utomhusvigsel så jag tänkte passa på att ge er mina bästa experttips kring detta eftersom jag vet att många undrar hur man ska gå till väga för att våga och lyckas med det. Bra va?</div> <div> </div> <div> <div> </div> <div><em>Foto Alicia Swedenborg, bröllop skapat av Great Weddings</em></div> <div> </div> <div>Först av allt - man behöver bestämma sig för att man inte oroar sig för vädret om man väljer en utomhusvigsel - i Sverige kan man nämligen aldrig veta hur det kommer bli och att ha ont i magen och uppdatera väderapparna hysteriskt i ett halvår mår ingen bra av. Bestäm er också från början för hur er reservplan ska se ut och om ni kan tänka er att hålla vigseln trots lite lätt duggregn eller kyla. Var går gränsen för er?</div> <div> </div> <div>Så, nästa steg är att klura på var ni ska hålla er utomhusvigsel, är det på en strand, i en park, på en kulle, vid ett fält, i en slottsträdgård eller ute i skogen? Vad är det för miljö ni drömmer om? Och nästa steg blir att välja om det ska vara en borglig eller troende cermoni och boka vigselförrättare eller präst utefter det.</div> <div> </div> <div>Nu kommer vi till locationdekorationer, vill ni att gästerna ska sitta ner behöver stolar, bänkar eller filtar hyras eller köpas in. Finns det stolar men ni vill hålla det klassiskt vitt så är vita stolsöverdrag alltid räddningen men jag har även kört höbalar, parkbänkar och vita IKEA-filtar som alternativ. Allt är faktiskt möjligt! Men fastna inte i att det MÅSTE finnas sittplatser, jag kör många vigslar med stående gäster också och det är supertrevligt och intimt på ett helt annat sätt - det viktigaste då är bara att ni tänker på hur ni lägger upp ceremonin och inte har allt för många solosånger så att det inte blir för långt.</div> <div> </div> <div> <div> </div> <div><em>Foto Alicia Swedenborg</em></div> <div> </div> <div>Och så är det smart att informera era gäster så att de vet att det är utomhusvigsel på G, kanske kan ni tipsa om ett par extra skor om det är stående vigsel och gräs, sand eller skog som underlag så att klackarna sjunker igenom? Tänker ni köra vigsel även vid duggregn är det bra att berätta det i inbjudan så att gästerna är beredda med paraply och rätt mindset. <em>(Eller så köper ni in paraplyera till alla gästerna, snyggt på bild också och kan även vara skönt en riktigt solig dag!)</em></div> <div> </div> <div> <div> </div> <div><em>Foto privat</em></div> <div> </div> <div>Hur man bygger upp miljön och backdroppen för själva vigselplatsen beror på vad man vill ha för känsla, är det redan en fantastiskt vacker plats kan det räcka med en matta där brudparet ska stå - eller inget alls. Men jag brukar rekommendera att man lägga något litet för att rama in, ta en matta hemma om inte annat. Eller så gör man en blomstervägg á la Kim Kardashian eller ramar in med pelare och blommor och vit altarmatta. Man kan skala upp eller ner precis hur mycket som helst, det är upp till var och en men det behövs ju inte så mycket om man väl valt en vacker plats i sig själv.</div> <div> </div> <div> <div> </div> <div><em>Foto Lisa Wikstrand, brudföljet kommer gående längst med Österlens vackra fält</em></div> <div> </div> <div>Att bjuda på något att äta och dricka är superhärlig i samband med vigseln. Det traditionella är att man får det efter vigseln men vill man få till en mer avslappnad känsla brukar jag rekommender att man bjuder på något att dricka direkt när gästerna anländer - framförallt vid stående vigslar. Det ger ett skönt häng istället för det stela om man vill undvika detta. Svalkande och alkoholfritt om det är supervarmt är ett bra alternativ men även bubbel eller drinkar brukar vara uppskattat - ta det som ni själva älskar mest så speglar det er personlighet.</div> <div> </div> <div> <div> </div> <div><em>Foto privat, ett av Great Weddings brudpar som gifte sig på en klippa i skärgården</em></div> <div> </div> <div> </div> <div> </div> <div>Jag brukar skoja om att <a href="http://greatweddings.se/se/?what=checked" target="_blank">Great Weddings</a> har solgaranti men jag har faktiskt hitintills aldrig misslyckats med en utomhusvigsel - det har kunnat vara spöregn på tvären både före och efter utsatt klockslag men precis när det varit dags för vigseln har den alltid gått att genomföra. Det gäller att man vågar ha lite is i magen och allra helst kan vara liiite flexibel med tiden också, finns där någonstans som gästerna kan samlas i närheten under tak så är det såkart den bästa reservplanen. För en reservplan måste man ha, tält är ett sätt men att ha en inomhuslokal är det bästa för är vädret så illa så ni inte kan tänka er att genomföra vigseln utomhus så räcker ändå oftast inte ett tält.</div> <div> </div> <div> <div> </div> <div> <div> </div> <div><em>Foto Jakob Granqvist/ Nordica photography - ett av Great Weddings bröllop med inomhusvigsel 2015</em></div> </div> </div> <div> </div> <div> </div> <div>Vad är en bra reservplan då? Vad som helst skulle jag säga, vissa bokar en kyrka om man valt en präst som förättare som kan hålla en tid i kyrkan medan andra väljer inomhus där festen ska hållas<em> (det kan vara på en vind, i ett bibliotek eller på en inglasad veranda. Jag lovar att cermonin blir lika fin ändå för alla gäster blir så engagerade vid dåligt väder och anstränger sig ÄNNU mer för att skapa en fantastisk dag för er som brudpar.)</em></div> <div> </div> <div> </div> <div> </div> <div>En annan sak att klura på är hur vinden ligger och hur viktigt det är för er att gästerna hör allt ni säger eller sången från solisten. Vill man att det hörs rekommenderar jag alltid teknik, mikrofon till vigselförrättaren och musiker minst om man är över 10 gäster eftersom naturen har en förmåga att ta bort allt ljud annars.</div> <div> </div> <div>Och på tal om ljud och musik så brukar många undra hur man lägger upp cermonin utomhus och oftast kör jag ändå en "ingångsmusik" där brudparet eller bruden kommer gående fram till vigselplatsen och sedan något solo i mitten av cermonin och så en "utgångslåt" där man kan välja att att antingen gå förbi gästerna och iväg och gömma sig för att göra entré på en trapp eller liknande för rosenbladskastning eller liknande. Eller så går man igenom gästerna för att gå till ett bord där det står champagneglas och så tar man varsitt och har informerat familj och vänner att fylla på så kan man mingla och kramas direkt. Eller så ber man tärnor och marskalkar kramas med en direkt när man drar på sista låten och står kvar helt enkelt så kör man kramkalas på plats.</div> <div> </div> <div> </div> <div> <div> </div> <div><em>Foto Lisa Wikstrand</em></div> <div> </div> <div>Sist men inte minst, kom ihåg skön skor, coolt mindsett om vädret och ett glatt humör.</div> <div> </div> <div>Lycka till!</div> </div> </div> </div> </div> </div> </div>