Jag har inte glömt bort er och alla härliga bröllopsfrågor men ibland dyker saker emellan. Vi kör ett race nu och så kommer sista omgången inom några veckor, okej? ”Hej Johanna! Stort tack för en bra blogg och för att du kör en sådan här frågestund! Vi ska gifta oss i vår och är i full gång med planeringen. En sak har vi totalt fastnat på. Gästers barn! Vi har själva inga barn och känner spontant att vi inte vill ha med några barn på festen. Vi ska ha ca 75 gäster och totalt skulle det bli sex barn under två år, sex stycken mellan två och tio och några tonåringar. Vi vill gärna att vigseln ska vara lugn och fin och vill verkligen kunna ha en rolig "vuxen-fest". Känns som att det blir väldigt många barn... Hur ska man tänka kring det här? Jag vill inte såra någon! Kanske är jag överdrivet rädd för att ha med barnen? Och hur ska vi formulera oss i inbjudan om vi bestämmer att vi inte vill ha med några barn? Stor tack annars för alla tips och inspiration som jag får från din blogg! //Julia” Åh Julia - först av allt GRATTIS till stundande bröllop, vad kul!! Nu ska jag säga något du/ ni behöver ha med er i hela er bröllopsplanering. Det är ERT bröllop och det betyder att NI bestämmer vad som passar er och vad just NI önskar. I den lilla text jag läser så känner jag spontant att ni egentligen inte önskar ha barn på plats alls och då tycker jag ni ska ha ett barnfritt bröllop. Simple as that - ingen ska bli sårad av något sådant eftersom det är ert bröllop och inte deras - finns det någon som känner så får de hålla det för sig själv och när de väl är på ert bröllop kommer de tacka er för att barnen inte är med så att de kan slappna av och släppa loss. Vilken present från er till dem liksom!! Ni kan skriva det så här så kan ingen ta illa vid sig: "Vi älskar era barn, men just den här dagen vill vi fira med våra vuxna vänner så era små kära får stanna hemma om de inte är ammande bebisar såklart)" Lycka till och njut av planeringsresan!! Vi hade näbbar som var med under vigseln och minglet men snällt fick åka hem och sova när det var dags för oss att sätta oss till bords. Barn brukar dessutom inte tycka bröllopsmiddagarna är speciellt roliga... ”Många fubderingar här, men just nu är nog de största hur man hittar en bra make up-artist/stylist/frisör i Skåne (vi gifter oss och har festen på Örenäs slott i juli nästa år och bor i Köpenhamn) och i hur god tid ska man vara ute att boka? Precis som Frida undrar jag hur man gör kvällen innan speciell om man inte bor på hotell? Tack för en bra blogg. Du inspirerar verkligen. //Ulrika” Hej Ulrika, vad härligt med bröllop på Örenäs slott - där håller jag också i bröllop nästa år! Det finns flera duktiga stylister i Skåne men det är så olika vad man är ute efter, någon vill ha shading och någon annan klassiskt så det beror på vad du är ute efter. (Kanske läser några duktiga hår- och makeupartister detta blogginlägget oc h vill tipsa om sig själva i kommentarerna? HIt me!) Så mitt bästa tips är googla, titta på referensbilderna på deras hemsidor och ring upp och känn dem på pulsen och se om ni klickar. Sedan brukar jag ALLTID rekommendera att man gör en provsminkning efetersom det är så olika vad man anser känns bra. Så prova dig fram! Jag skulle nog börja kika på att boka din MUA nu i höst/vinter så det är klart. De kan ju bara ta en brud per lördag så de bokas upp relativt snabbt. Och sedan kvällen innan skrev jag lite om i svaret på förra frågeinlägget som du hittar här. Jag kulle bett någon annan fixa lägenheten medan ni fixar lokalen, en tärna eller så. Bara säga "skulle du kunna smita dit och lägga upp charkisar på en träbricka och ställa i kylen och kanske fixa lite mysigt tills vi kommer hem? - och sen skulle jag ha lagt en flaska champagne eller rött på kylning och tänt ljus när jag kom hem och haft mysigt middag och gjort en spotify-spellista med era låtar som ni har under vigseln, som första dans och lite mer romantiska låtar. (Charkisar kanske inte är ert favo - det kanske är en pizza). Och sen skulle jag ha sett till att ha köpt en god frukost till morgonen efter, god juice som man kan dricka i champagneglas, ladda kaffekokaren innan så det bara är att trycka på knappen och köp miniyoghurt så det känns som utomlands. Små enkla mysiga medel :). Och BLOMMOR i lägenheten i samma ton som ni ska ha på bröllopet, åhhh. Lycka till!! ”Hej Johanna och tack för en så bra blogg! Jag och min fästman ska gifta oss nästa sommar. Vi har bestämt lokal och datum och känner oss ganska säkra på hur vi vill ha det hela, så till min fråga: är det förväntat att man ska involvera familjerna (föräldrarna) i bröllopsplaneringen? Det ser lite olika ut i våra familjer, i min familj är bröllop en stor tradition och mina föräldrar har tagit det i sina egna händer att vara med och planera och hjälpa till (vilket vi uppskattar) medan mina blivande svärföräldrar är inte är gifta och det finns inte heller någon större tradition av giftermål i familjen. Vi vill inte att de ska känna sig utanför i planeringen men vi vill inte heller att de ska känna sig tvingade till att planera någonting som de kanske uppfattar som meningslöst, då vi inte heller skulle tycka det var kul. Har du något tips på hur vi ska göra? //Margareta” Åh detta är faktiskt en jättevanlig fråga bland mina brudpar eftersom det ofta ser just lite olika ut i famijekonstellationerna. Mitt allra bästa tips skulle ju vara att prata med fästmannens föräldrar, lämpligen så gör din fästman det själv helt enkelt - frågar rätt ut om de skulle tycka det vore kul att ha någon uppgift inför bröllopet eller inte - han känner nog dem bäst. ”Ska det finnas något tilltugg till brudskålen? Det kommer att vara i trädgården och strax efter skålen kommer en buffé serveras. //” Nej det behöver absolut inte vara något tilltugg till brudskålen även om många väljer att servera lite snittar då. Det beror helt på körschemat men om ni har ett mingel som är längre än 20-30 min totalt skulle jag rekommendera att där finns något litet att tugga på - just för att mat och att gå hungrig är en av de största skräckarna gäster brukar ha på bröllop. Snittar, minimackor, godis, chips, popcorn eller varför inte vända på middagen och börja med tårta eller cupcakes till skumpan? Allt är möjligt!!