OJ vad mycket frågor, vi tar en hög nu och så kommer nästa omgång inom ett par veckor - så himla kul att ni har så mycket frågor om bröllop!! Imorgonbitti ska jag dessutom vara med i Nyhetsmorgon vid 07:15 och prata om möhippor och svensexor med anledning av den roliga kidnappningen av Soraya i fredags i direktsändning. Det ska bli så kul att vara tillbaka i rutan igen! ”Hej. Har nog 1000 olika funderingar och frågor i huvudet ang bröllop men vad är det viktigaste tycker du att tänka på när man skall börja planera sitt bröllop? Kram” //Camilla Yes och det har jag tjatat om överallt och hela tiden nu - kika bara på alla klippen från Nyhetsmorgon så får du höra det om och om igen. Haha. Det viktigaste att tänka på när man ska börja planera sitt bröllop är att sätta sig ner och göra en PRIORITERIGSLISTA tillsammans. Man listar alltså allt som ingår i ett bröllop och så sätter man sig ner en kväll i lugn och ro och pratar igenom varje punkt ordentligt. Man berättar VARFÖR man själv tycker något känns så viktigt att priortera och sedan LYSSNAR man på sin partner när denne berättar varför den tänker som den gör. Och sen besämmer man sig GEMENSAMT för en prioritering, skalan kan t ex vara 1-3. Om ni låter detta ta sin lilla tid och inte bränner igenom det på 10 minuter så har ni lagt en superbra grund för resterande planering. - För då vet ni att ni är på samma spår och planerar sama bröllop. Lycka till! Sheila och jag när jag visade henne olika provbrudbuketter - nu blir det faktiskt en annan variant om några helger som några av mina favoritflorister ska göra istället. Längtar tills ni får se! ”Haha väldigt passande då du satte funderingar i huvudet på mig när du skrev om shelias bröllop. Det här med körschema för bröllopsdagen, vad ska man ha med i dem?! Hur detaljerade ska dem vara med klockslag etc? Tänker särskilt på schemat över middagen, känns så himla svårt hur lång tid man ska beräkna för varje rätt etc. Hade hjälpt super mkt om man fått se ett exempel eller liknande. Vill bara säga igen att du inspirera så himla mycket, verkligen min favoritblogg som verkligen har kloka värderingar! Trevlig helg <3 //Rebecca” Men TACK Rebecca för dina peppiga ord!! Tusen tack!! Ett körschema är superdetaljerat när det väl börjar närma sig, det börjar 08 på morgonen med frukost för brudparet (redan här kanske den serveras olika tider till bruden med tärnor kontra brudgummen med marskalkar so kanske får sova lite längre. Är ni inte på hotell utan hemma så kanske det ska vara olika personer som är ansvariga för att köpa med och fixa frukost - då står det i körscheman vem det är och vad de ska fixa. (T ex "Anna tar med 1 flaska champagne och picknickorg med frukost - OBS glöm inte drickyoghurt då det är brudens favorit") och sen fortsätter dagen så - vilka klocklag makeup görs, när och hur lunchen serveeras, när fotografen kommer och telefonnummer till denne om något skulle gå fel, olika bilar som ska köra brudsällskapet till kyrkan osv osv osv. Från vigseln är mina körscheman per minut (exempelvis 14:15 - brudparets föräldrar på plats i kyrkan med vigselbladen och riset redo att ta emot gäster, ca 14:30 gästerna börjar komma, 14:55 dörrarna stängs och XX ringer fram brudpar som kan komma med bilen, 14:58 brudsällskap ställs upp - se till att släp ligger rätt och att hår ligger ok på alla, 15:00 klockorna ringer - vigsel osv osv osv). - Och så fortsätter det, haha. Att försöka tipsa om körschema under middagen är så HIMLA olika beroende på vad för typ av bröllop ni har, hur många rätter eller om det är buffé, hur många tal det är, hur mycket personal osv. Men det tar alltid LÄNGRE tid än man kan tro, t ex brukar jag sätta att man bjuder till bords t ex 18 och sedan att alla sitter 18:10 och vinet hälls, sedan toastmasterns presentation och därefter brudens fars tal - alltså går förrätten ut först 18:30 eller 18:40 beroende på hur toastmastern val att lägga upp det. Som du ser rinner tiden snabbt iväg så lägg mer tid än ni tror och räkna på varje liten detalj. Lycka till! Grattis mamma och pappa på bröllopsdagen!! ”Det här har nog inte så mycket med bröllopsplaneringen och den stora dagen att göra - men jag frågar ändå eftersom du själv är gift och träffar många par som bestämt sig för att slå till! :) När är man redo för att gifta sig? Hur vet man att man har kommit dit i sin relation att det är dags? Du kanske har några tankar kring hur länge vanligen folk har varit ihop och andra faktorer :) //Frida” OJ! Vilken fråga!! Det är, enligt min erfareneht inom området, så HIIMLA olika och vissa kanske slår till tidigare än de egentligen är redo i sin relation för att de så gärna vill gifta sig eller ålderna dragit iväg medan andra är sega som sjutton och vet båda två att de vill gifta sig men de har liksom varit tillsammans i 10 år och det gått bra ändå så de fortsätter tiden gå. Jag personligen tycker att man ska ha hunnit synka ihop sig som ett TEAM som jag alltid pratar om - man ska tänka vi och ha pratat om hur man ser livet framför sig tillsammans. Var drömmer man om att bo, vad tänker man om barn, hur ser man på ekonomi, vad har man för olika intressen man kanske delar - eller vill behålla för sig själv och hur ser man på det här med varandras familjer och högtider. Man kan ju inte önska någon att gå igenom en kris men visst underlättar det om man klarat sig igenom en eller flera utmaningar TILLSAMMANS som ett team. Man ska ha synkat ihop sig helt enkelt och även om man kanske kommit fram till att man visst hade lite olika drömmar om hur livet ska se ut om 10 år så har man märkt att man har respekten för varandra att prata om hur man ska lösa det så bådas drömmar får plats. Lät det rörigt eller solklart? :) Jag frågade förresten mina föräldrar vad deras tips är för ett äktenskap som ska hålla eftersom de firar 34årig bröllopsdag IDAG (GRATTIIIIS!!!!) och har varit tillsammans i 43 år i sträck - helt otroligt ju!! De tipsade om att man alltid ska försöka vara ärliga och göra gemensssamma beslut i stort som smått. Men mest av allt prioritera att ha kul tillsammans - och senare prioritera familjen över allt - de säger att de blivit bättre och bättre med åren - som ett bra vin. SÅ SANT älskade föräldrar - ni är mina förebilder när det kommer till äktenskap!! Ni pussar dessutom alltid varadra godmorgon, godnatt och hej och hejdå vilket jag tycker är fantastiskt kärleksfult att se varje gång. Två vildpastiller till näbbar på bröllop i somras ”Hej! Tack för en bra blogg! Vi gifter oss nästa år och kommer då att ha en 3,5 åring och en 10 månaders. Har du något tips om hur man ska resonera kring att ha dessa med? Alla som vi känner bra kommer ju att vara med på bröllopet... Sen undrar jag vad som är fördelar resp nackdelar med att ha band eller dj på festen? Och en sista fråga. Jag vill gärna göra våra inbjudningar själv. Har du något tips kring det? Kram //Maria” Jag skulle varmt rekommendera er att ha dem hos någon av era föräldrar under förmiddagen (eller om du ammar kanske de kan vara i närheten, t ex i ett annat hotellrum eller i en annan del av ett hus bereonde på var ni fixar er.) - så ni får en lugn förmiddag och får fixat er med era vänner utan att behöva tänka på något annat. Sedan är det väl fint om de är näbbar ohc med under vigseln - råkar de springa runt eller vilja stå precis bredvid er och hålla handen eller vara i famnen så kanske det inte gör något utan är härligt? Klura på det. Sedan tycker jag absolut de kan vara med hela brudskålen/ drinken också såklart - därefter bör de nog avslägsnas för att ni ska kunna ta in er stora dag. Nu har ni ju ett år på er att försöka lyfta in någon som kan vara tillräcklig anknytningsperson för att kunna ta med dem till närmsta hotellrum därefter och vara med dem och ALLRA helst kunna lägga dem - eller så tar denna 3,5 åringen mest och så kanske 10månadersen är en sån som somnar i vagnen? Det vet man ju inte, men att ha med dem på bröllopsfesten blir svårt för DEM men även er - de kommer ju bara tycka det är långtråkigt och vilja att ni ska hitta på annat med dem. Vissa tar nannys en sådan här dag, andra försöker fasa in en person sista halvåret för att bli någon typ av anknytningsperson. Ni vet vad som funkar för er bäst. DJ eller band - det kan bra ni avgöra vad ni prioriretar och vad ni gillar. Band är ju dyrare, dessutom brukar de ta en eller två pauser under kvällen där ni behöver täcka upp med spotifymusik eller liknande. Men älskar man liveband så är det klart man ska ha det - för MIG t ex var det något jag prioriterade ganska högt då jag älskar livemusik. Klart du ska göra inbjudningarna själv! Frossa loss på Pinterest och härma därefter, jag brukar skriva ut på vanlig skrivare - det funkar lika bra men köp bra papper med lite struktur är mitt bästa tips. LYCKA TILL!! ”Jiho! Jag saknar verkligen podden! Vi gifter oss nu om en månad och har en 16-månaders som vi inte vet vad vi ska göra med. Vi vill ha med henne under dagen och sen är boendet på samma ställe som festen så det skulle kunna gå att natta henne i ett av rummen och låta henne sova där. Problemet är bara att alla vi känner är med på bröllopet och ingen har rakt ut sagt att de kan ta hand om henne under dagen och jag vill inte behöva tänka på att ta hand om henne under dagen. Hur tusan ska vi göra! Tvinga någon känns ju sådär men att hitta en barnvakt känns också svårt.. Några tips? Är också nyfiken på hur ett körschema kan se ut! :) tack för bästa bloggen! //Angelica” Nämen titta här, en fråga där jag svarat på nästan allt ovan, haha. Jag tycker det låter som ni har en bra plan men som att ni ABSOLUT ska våga fråga någon om hjälp på dagen. KLART ni inte ska ha henne på dagen eller behöva tänka på mat, blöjor och naptime. Jag vet inte om det finns någon syster, mamma eller vän som varit en del med lilla dottern men den som ni känner er tryggast med att hon är hos skulle jag be. Lycka till!! Saker vi gjorde dagen innan vårt bröllop - provade några av de 100 glasögonen gästerna skulle få i present vid kyrkan efter vigseln, haha. ”Vi gifter oss om 3,5 vecka, tiden går för fort!! Har saknat er podd denna vår när vi haft massa planering. Vi är nästan klara med allt o det känns som vi ligger i fas. Vad har du för tips på kvällen innan? Vi kommer dekorera festlokalen, men vill inte stanna sent där. Samtidigt känns det tråkigt o bara åka hem till vår lägenhet... Våra föräldrar bor där vi har vigseln, men jag ska göra mig iordning 3mil därifrån alltså där vi bor (hos en frisör ganska nära vår lägenhet). Vet inte om vi vill lägga pengar på hotell, utan det gör vi på bröllopsnatten.. Vad har du för tips så att det blir speciellt (så där kvällen innan), men inte för normalt utan massa kostnader? Hoppas du förstod min fråga. Vad gjorde du kvällen innan o kunde du sova? Sov ni tillsammans kvällen innan? 😊 //Frida” Åh vad kul att vi kunnat hjälpa till!! Vi bodde på slottet natten innan och vi sov tillsammans, urmysigt!! Men nej, jag kunde inte sova... Haha. Jag var för pirrig! Vi hade ju BBQ med våra gäster kvällen innan. Men hrmm, jag skulle bett någon annan fixa lägenheten medan ni fixar lokalen, en tärna eller så. Bara säga "skulle du kunna smit dit och lägga upp charkisar på en träbricka och ställa i kylen och kanske fixa lite mysigt tills vi kommer hem? - och sen skulle jag ha lagt en flaska champagne eller rött på kylning och tänt ljus när jag kom hem och haft mysigt middag och gjort en spotify-spellista med era låtar som ni har under vigseln, som första dans och lite mer romantiska låtar. (Charkisar kanske inte är ert favo - det kanske är en pizza). Och sen skulle jag ha sett till att ha köpt en god frukost till morgonen efter, god juice som man kan dricka i champagneglas, ladda kaffekokaren innan så det bara är att trycka på knappen och köp miniyoghurt så det känns som utomlands. Små enkla mysiga medel :). Åh, 3,5 vecka - det är SNART. LYCKA TILL!!! Okej mina vänner, resten av svaren på den här frågestunden kommer inom ett par veckor. Vi ses i rutan imorgon 7:15!