Veckans bröllopstips publiceras varje måndag och innehåller såklart stolt reklam för min egen bok, Great Weddings och mig själv helt enkelt som ni säkert förstår, haha. Okej my friends, dags för veckans bröllopstips och jag tänkte vi skulle passa på att köra en liten miniserie med just planeringstips för er som önskat det - vi utgår från boken "Planera ditt drömbröllop - med Johanna Kajson" och tar oss igenom delar av kapitel för kapitel i boken, kul va? Så här ser ju innehållsförteckning ut för boken och jag är så himla glad att jag fick skriva hela boken utifrån mig själv och liksom FRÅN mig TILL brudparet som läser den. Så som jag skriver bloggen gav bokförlaget mig förtroendet att få skriva boken så den här personlig, smårolig och peppig förutom alla konkreta tips, fakta och inspirationen såklart. Idag tänkte jag att vi börjar från BÖRJAN - med allra första steget när man ska dra igång sin bröllopsplanering.! För er som vill se den gamla bröllopsserien jag gjorde med Nyhetsmorgon på söndagarna så är första klippet från den miniserien här. Jag har ju delat in mina checklistor i 7 steg mot ert drömbröllop och första steget är alltså listan ovan och det är också första kapitlet i boken... (Tanken med checklistan ovan är att man ska fylla i ens egna saker man kommit på att man ska fixa med på de tomma raderna så att man enkelt kan bocka av efterhand och hålla koll på allt som ska göras/handlas/bokas.... Bäst är att sätta sina uppgifter i "rätt steg" så man har deadline i rätt tid istället för att ha en lååååång lista med ALLT som ska göras och känna att man ligger efter precis hela tiden. Sitter ni i startgroparna som här i steg 1 men kommer på att ni vill ha konfetti till bröllopsvalsen så är mitt tips att bläddra fram till t ex steg 6 och fylla i "köp konfettikanoner" där istället och sen kan man släppa det här och nu. Bra va?) Först ut för er som ska börja planera ert drömbröllop är att sitta ner i ert allra första bröllopsmöte och.... Genomföra prioriteringslistan (den har ju tjatat så mycket om så den behöver ingen närmare förklaring nu va? Underlag för den finns i boken!) Göra en gästlista (tänk på att det är STOR skillnad på 80 gäster och 110 gäster så att tänka "ca 100" är ingen bra idé om ni vill leta efter bröllopslokaler i rätt storlek och vill lägga en rimlig budget från start. 1 gäst kan nämligen kosta 700-3000kr så de där 30 gästerna kan kosta er 30 000kr. Bättre att göra rätt gästlista från början.) Dags att göra budget och här finns massor med smarta tips i boken och jag kan tipsa om detta inlägget kring "varför allt är så dyrt med bröllop" för att få lite mer grepp om hur man kan tänka. Det är egentligen starten på planeringen och dessa tre punkterna tycker jag man ska ge så pass mycket tid så man inte hinner mer under just detta mötet... Att börja i rätt ände och lägga tid på dessa tre ovan från start ger verkligen en mycket smidigare planering resten av året sen och det är det SÅ värt. Jag får jämt frågan "vad kostar ett bröllop" men det är omöjligt att svara på innan man gjort en prioriteringslista, gästlista och en sak till man ska fundera på är VAD man tycker ska ingå i ens bröllopsbudget.... För vissa är det bara själva bröllopsmiddagen och bröllopsfesten inkl alla dekorationer, musik, bar osv men att t ex bröllopsklänning, vigselring, brudgumslook, skor, smycken, kläder till tärnor och marskalkar, morgongåva, presenter till dem som hjälper till, taxibilar och makeupartister inte ska inte ska ingå utan är en egen budget medan andra menar ALLT. Till och med bröllopsresan. Då är det ju rätt stor skillnad i budget. När jag genomför en bröllopskonsultation med mina brudpar börjar vi precis här och inför konsultationen ställer jag 15 frågor för att få ett helhetsgrepp om vad brudparet är ute efter för typ av bröllop, budgettankar och även vad som inspirerar dem för att kunna ta fram rätt bröllopskoncept. Men mer om det nästa vecka... Denna veckan kör vi igång inspelningarna av podcasten "Drömbröllop med Paula & Johanna" och givetvis är fråga bröllopskoordinatorn med som inslag, maila mig eller skriv här i kommentarerna om ni vill skicka in en fråga. Ps, hur fint var detta inlägget av Frida Fahrman som jag hjälper lite med i planeringen??